Friday 30 July 2010

Asal - usul

Kehidupan gua di negara asing.


Kisah 1

Lif di office gua.

"Philipino?" tanya seorang minah ringkas kepada gua.

"Nope, Malaysian" jawab gua ringkas.


Kisah 2

Sebuah restoran makanan barat.

Gua, pemuda ketak-ketak dan pemuda keselamatan baru tiba.

Pemuda ketak-ketak duduk dan membelek-belek menu. Pelayan tiba mengambil pesanan.

"From Bangladesh?" soal pelayan ringkas kepada pemuda ketak-ketak.

Gua dan pemuda keselamatan gelak golek-golek atas lantai.


Kisah 3

Gua dah fed up dengan soalan tanya gua dari mana.

Lokasi Restaurant McDonald

"Big Mc meal, one set, take away" pesan gua ringkas.

"Are u Philipino" soal pekerja restoran

Gua diam geleng-geleng kepala

"Thailand?"

Gua diam lagi dan senyum nipis sambil buat muka annoying.

"Singaporean!!" jerit member pelayan dari dapur setelah melihat gua membuat muka ketat.

Gua senyum nipis.


Kisah 4

Gua dah tak kisah.

Di dalam sebuah kedai peralatan sukan.

"Philipino?" soalan tipikal yang buat gua rasa nak paranawei siapa yang tanya.

"Nope, I'm Spanish" jawab gua.

"Oh, what's ur name Sir?"

"Alejandro" jawab gua ringkas. (Gua die hard fan Lady Gaga)

"How u said hello in Spanish?" soal pekerja kedai lagi.

" Mabuhai" jawab gua. Gua tiba-tiba teringat sejarah Jose Rizal dan Sepanyol di Filipina.

Nak tipu kene buat muka konfiden getus gua dalam hati. Tune muka gua maintain dari mula-mula gua masuk kedai.

Kadang-kadang gua terfikir, macam mana nak bagitau orang asal usul kita tanpa bertanya.

1 comment: